• טל. 03-751-7806
  • rom-lemida@rom-lemida.co.il
תפריט

מה נדרש כדי לקבל התאמות על בסיס ליקויי למידה לתלמידי GMAT?

מאת: ד"ר ישראל וינקלר,נוירופסיכולוג-מנהל מקצועי מכון רום
אייל ויצנר מנכ"ל מכון רום

בבואנו לדון בלקויות למידה ולקויות למידה בהקשר של בחינת ה GMAT חשוב ראשית להתייחס לסוגיה מהם ליקויי למידה ולא פחות חשוב מה הם לא.
ליקויי למידה הנם קשיים משמעותיים ובלתי צפויים אותם חווה הפרט בתחומים ספציפיים כגון קריאה, כתיבה, מתמטיקה, שפה זרה, תפיסה מרחבית, קשב וריכוז ועוד.
הקשיים הללו הינם בלתי צפויים ביחס לגילו,השכלתו,רמתו האינטלקטואלית וביצועיו של הפרט בתחומי חיים אחרים.
ניתן לומר בהכללה כי ליקויי למידה הנם "קשיים בדברים הקלים"
ליקויים מוכרים במיוחד הינם בתחומי הקריאה (דיסלקציה), בתחום הכתיב (דיסגרפיה), בתחום החשבון הבסיסי (דיסקלקוליה) ובתחום הקשב והריכוז (ADHD).
ליקויי למידה אינם נעלמים עם הגיל ואין קשר בינם לבין מנת המשכל של הפרט

פרוצדורת קבלת התאמות למבחן ה GMAT
על בחינת ה GMAT מפקח גוף הנקרא The Graduate Management Admission Council או בקצרה GMAC.
נבחן המבקש התאמות נדרש לפנות ל GMAC בטופס המיועד לכך.
יש לתקף את הבקשה אבחונים קודמים במידה ונעשו, אישור על התאמות אשר ניתנו במוסדות אקדמיים ובמסמכים רפואיים רלוונטיים ולהגישם ל GMAC.
מגיש הבקשה מתבקש לקחת בחשבון תקופה של חודש עד לקבלת תשובה מסודרת.
נבחן אשר בקשתו מתקבלת יכול לגשת לבחינה ובה התאמות אשר אושרו לו ספציפית.
אם טופס הבקשה אינו מלא או נדרש להגיש חומר נוסף יש להיערך לחודש נוסף עד למתן תשובה סופית.
לנבחן המגיש בקשה עקב ליקויי למידה יש לתקף זאת באבחון לקויות למידה המבוצע ע"י נוירו פסיכולוג או פסיכולוג חינוכי, חשוב להדגיש כי אבחון לקויות למידה חשוב שיתבצע ע"י נוירופסיכולוג או פסיכולוג קליני או פסיכולוג חינוכי או איש מקצוע מתאים בעל ניסיון וסמכות בתחום.

הבדלים בהכרה בלקויות למידה בין ישראל לארה"ב לצורך מתן התאמות
ניתן לומר כי קיימים הבדלים בצורת ההתייחסות ללקויות למידה ע"י גופים כגון המרכז הארצי לבחינות והערכה (האחראי על בחינות הפסיכומטרי בארץ) לבין ה GMAC בכל הקשור לאבחון לקויות למידה.
בארץ אדם נמדד ביחס לפוטנציאל האישי שלו בעוד שבארה"ב אדם נמדד ביחס לטווח תפקוד נורמטיבי של כלל האוכלוסייה.
בישראל אחת המטרות של מתן התאמות היא לאפשר לאדם למצות את הפוטנציאל הגלום בו בעוד שבבחינת ה GMAT מטרת ההתאמות היא להשוות את התפקוד לממוצע בקרב בני גילו, כלומר לגשר על הפער של הנבחן מהנורמה.
לדוגמא אדם אשר קצב הקריאה והכתיבה נמצא בטווח הנורמה לגילו ובשאר התחומים הוא מראה יכולות גבוהות מהנורמה, גם אם קיים פער גדול בין תפקוד הקריאה המוצע שלו לבין היכולת האינטלקטואלית הגבוהה שלו הרי שב GMAT הוא לא יזכה לתוספת זמן בעוד שבבחינות למוסדות ישראלים ייתכן והיה מקבל התאמה כזו.

מגוון ההתאמות האפשריות

תוספת זמן 50% לבחינה
תוספת זמן 100% לבחינה- נחשב לבקשה חריגה
פיצול הבחינה לשני מועדים-נחשב לבקשה חריגה מאוד
הפסקה נוספת או הפסקה מוארכת
מקריא בכתה ועוד

מה צריך לכלול אבחון לקויי למידה ע"פ דרישות GMAC

1. מערכת אבחונים מלאה המועברת ע"י איש נוירו פסיכולוג, פסיכולוג חינוכי או פסיכולוג קליני בעל ניסיון וידע בתחום.
2. אבחנה מקצועית מלאה המבוססת על ה DSM (ספר האבחנות הפסיכיאטריות האמריקאי).
3. אבחונים קודמים, היסטוריה מוכחת של התמודדות עם ליקויי למידה.
4. פירוט של טיפול תרופתי במידה וקיים.
5. מסמכים רפואיים רלוונטיים.
6. המלצות מאבחן בדבר התאמות הנדרשות לנבחן בהתאם לממצאי האבחון.

לכל שאלה נוספת ניתן להתקשר למזכירות מכון רום בטלפון 03-7517806
נשמח לסייע בכל נושא מתעורר

הרשמה לקבלת מאמרים ועדכונים