• טל. 03-751-7806
  • rom-lemida@rom-lemida.co.il
תפריט

ריטלין – התרופה ל"עצלנות" ו"טיפשות"

ריטלין – כן? לא? מתי?

המודעות לבעיות קשב וריכוז אצל ילדים ומבוגרים עלתה מאוד בשנים האחרונות. ילדים רבים שנחשבו בעבר ל"טיפשים", "בעייתיים", "עצלנים" או "חולמניים" מגלים בעזרת איבחון כי למעשה הם ילדים חכמים, הסובלים מבעיות קשב וריכוז שמקורם פיזיולוגי. ילדים אלו מגלים בבי"ס התנהגות המאופיינת בחוסר-שקט, תנועתיות-יתר, רמת מוסחות גבוהה, אימפולסיביות, סף תסכול נמוך, עייפות, שיעמום או חולמנות. הם מתקשים להתרכז בשיעורים, מתקשים בהכנת שיעורי-בית, לא מאורגנים, חסרי יזמה בתחום הלימודי, חסרי מיומנויות של ארגון ותכנון ובקיצור לא יודעים ללמוד. הילדים עצמם סובלים ממצב זה וכך גם הוריהם. הילדים הללו מעורבים פעמים רבות בבעיות משמעת ולרוב מתקשים להגיע להישגים המשקפים את הפוטנציאל השכלי שלהם. חלק מילדים אלו מוותר על האופציה של לימודים כקרש קפיצה לעולם התעסוקה, חלק אחר נגרר לשימוש בסמים ולאלכוהול וכולם יוצאים ממערכת החינוך עם דימוי עצמי נמוך ושריטה בלב.

כאמור, המקור לליקויי קשב וריכוז הוא פיזיולוגי ותורשתי. אותם הורים הכועסים פעמים רבות על ילדיהם שלא לומדים יודו שגם הם בעצמם סבלו מאותן בעיות ונחשבו בילדותם ל"עצלנים" ו"טיפשים". כולם מאמינים כי רק אם יפעילו לחץ נכון על הילד ואם הילד "ייקח את עצמו בידיים" הכל יסתדר. האמת היא שבעיות קשב וריכוז אינן ענין פסיכולוגי ואינן עניין של רצון בלבד.
מחקרים מראים בצורה מפורשת כי הסובלים מבעיות קשב וריכוז סובלים מבעיה ממשית במערכת העצבים המרכזית. בכדי להתמודד עם הבעיה נעזרים בתרופות המאזנות את אותו קושי בהולכה עיצבית הקיים במוח.

התרופה המוכרת והיעילה ביותר לטיפול בבעיות קשב וריכוז נקראת ריטלין וכיום ישנן תרופות יעילות יותר, המבוססות כולן על אותו חומר כימי (Ritalin LA, Ritalin SR, קונצרטה). ישנן תרופות נוספות אותן ניתן לקחת כאשר התרופות הללו אינן יעילות. התרופות ניתנות אך ורק ע"י רופא וחשוב להיות במעקב רפואי בכל זמן נטילת התרופות. כאשר יש תופעת לוואי כלשהי, חשוב לנהוג עפ"י ההוראות ולפנות לרופא. התרופה איננה ממכרת ויעילותה לרוב מאוד גבוהה.

ישנם רבים הלוקחים את התרופה ובזכותה מצליחים בלימודים. ישנם כאלה שהתרופה לא מתאימה להם וחלקם הקטן אף סובל מתופעות לוואי מציקות. אלו שהתרופה לא מתאימה להם צריכים להפסיק לקחת אותה. אין טעם לקחת תרופה שאיננה יעילה או כזו הגורמת לתופעות לוואי.

מצד שני, ישנם רבים המנסים להפחיד ולהזהיר מפני השימוש בריטלין, כאילו מדובר בסם ממכר אשר מזיק למוח. לאחר למעלה מ60- שנות מחקר ואלפי מחקרים שנעשו ע"י אנשי מדע, ברור שהתרופה יעילה ובסה"כ עוזרת לרבים. כמובן שהתרופה לא עוזרת לכולם ויש להשתמש בה בתבונה או להפסיק את השימוש בה כשהדבר מתבקש.

הרשמה לקבלת מאמרים ועדכונים